Gdzie wrzucić swój podcast: Apple Podcast, Spotify, Google Podcast

Początkujący podcasterzy zastanawiają się jak dystrybuować podcasty. Najczęściej wiedza kończy się na poznaniu takich gigantów jak Apple, Google i Spotify. Czy te platformy wystarczą do skutecznej dystrybucji naszego podcastu czy powinniśmy wejść głębiej w ten temat? Oto moja opinia i jej uzasadnienie.

Apple Podcast (aka iTunes)

Wielki brat podcastingu – tak chyba można nazwać katalog podcastów od firmy Apple. Obecny podcasting zaczął się właściwie od firmy Apple i aplikacji iTunes, w której można było dowiedzieć się o istnieniu podcastów jak i wyszukać jakiś tytuł dla siebie.

Apple przez lata traktował podcasterów po macoszemu. Po części można to zrozumieć, ponieważ rynek nie był wielki… a może nie był wielki, bo nie doczekał się właściwej promocji ze strony Apple (?). Dopiero wejście Spotify poruszyło giganta z Cupertino i ten zaczął tworzyć rzeczy przydatne dla podcasterów jak chociażby panel statystyk.

Jeśli chcesz zgłosić swój podcast do Apple Podcast kliknij w link poniżej, zaloguj się na swoje Apple ID, kliknij “Submit” i wykonuj kolejne kroki.

https://podcastsconnect.apple.com/

Spotify

Spotify wyrasta (a może już wyrosło) na nowego lidera jeśli chodzi o statystyki. Z tego co słyszę od innych podcasterów, obecnie, większość słuchaczy pochodzi właśnie z tej platformy.

Dzięki Spotify podcasty wyszły na szerokie wody i co do tego nie ma wątpliwości. To co jest warte zauważenia, to fakt że nowi słuchacze nie mają przyzwyczajeń takich jak “starzy”. Do tej pory podcasting opierał się na subskrypcji i silnym związaniu słuchaczu z nadawcą. W przypadku Spotify nie mamy na chwilę obecną dynamicznych playlist tworzonych z nowych, nieodsłuchanych odcinków śledzonych podcastów.

Zobaczymy co przyniesie przyszłość natomiast pewne jest, że tak jak warto być obecnym w Apple Podcast, tak samo musimy być obecni w Spotify. Aby zgłosić tam swój podcast należy wejść pod poniższy link.

https://podcasters.spotify.com/

Google Podcast

Podcasty Google’a to trzecie miejsce gdzie powinniśmy być. W tym przypadku sytuacja jest jednak o tyle prosta, że nie musimy nic robić. Przecież Google (podobnie jak Facebook ;)) wie o nas wszystko, więc prędzej lub później (zdecydowanie prędzej) nas znajdzie.

Roboty Google’a chodzą po internecie i przeszukują wszystkie strony. W związku z tym możemy pomóc w odnalezieniu naszego podcastu. Wystarczy że na naszym blogu będziemy mieli link do RSSa podcastowego. Posiadanie widocznego linku do RSSa może również być przydatne w subskrybowaniu naszego podcastu gdy nie jest on jeszcze dostępny na Spotify i Apple Podcast.

Jedyne co możemy zrobić na chwilę obecną to sprawdzić (dzięki poniższemu linkowi) czy nasz podcast jest już widziany przez Google.

https://search.google.com/devtools/podcast/preview

Dlaczego nie wrzucamy podcastów na inne platformy?

Chcemy czy nie chcemy nasz podcast będzie pojawiał się w różnych agregatorach podcastów. Nie mamy na to wpływu. W internecie linkowanie jest dobrowolne, a nawet wręcz pożądane 😉

Patrząc na sprawę krytycznie sytuacja wygląda następująco. Wszelkie serwisy poza wyżej wymienionymi nie dadzą nam wielu nowych słuchaczy (o ile jakichkolwiek). Z drugiej strony serwisy skupiające podcasty dość dobrze się pozycjonują w Google.

Dzięki powyższemu osoby zainteresowane naszym podcastem zamiast trafić na naszą stronę trafią gdzieś indziej. Tracimy przez to szansę na pokazanie słuchaczowi pełnego doświadczenia naszego podcastu, a więc pokazania naszej strony z notatkami. Przede wszystkim jednak chodzi o odwiedziny na naszym blogu co wiąże się z wieloma aspektami. Jednym z nich jest chociażby zaproponowanie tej osoby zapisu na naszą listę emailową.

Podobną sytuację mamy w przypadku wrzucania swojego podcastu na YouTube ale to już temat na inny wpis 😉 aczkolwiek kwestie te zostały poruszone w jednym z bonusów w moim kursie w Szkole Podcastu w trakcie rozmowy z Michałem Szafrańskim. Tym samym zapraszam do zapisania się na tamtejszą listę subskrypcyjną. Dzięki niej co 7 lub 14 dni dostaniesz wartościowe informacje odnośnie podcastingu!

Podobne artykuły…

Jaki mikrofon użyć do…

Jaki mikrofon użyć do…

Dwa tygodnie temu opowiadałem o sprzęcie do podcastowania. W dzisiejszym wpisie chcę pokazać ci jak różne mikrofony spisują się w różnych zastosowaniach oraz w jaki sposób te mikrofony montować by osiągnąć najlepszy efekt.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *