Gdzie wrzucić swój podcast: Apple Podcast, Spotify, Google Podcast

gdzie wrzucić swój podcast google podcast apple podcast spotify
Prowadzę podcast o sportach wytrzymałościowych w kontekście życia i kariery zawodowej. Zawodowo zajmuje się produkcją i edycją materiałów video (klipy reklamowe, konferencje, kursy online) oraz audio (podcasty, audiobooki). Dodatkowo uczę o tym czym zajmuje się na co dzień.

Opublikowano: 11.12.2019

Początkujący podcasterzy zastanawiają się jak dystrybuować podcasty. Najczęściej wiedza kończy się na poznaniu takich gigantów jak Apple, Google i Spotify. Czy te platformy wystarczą do skutecznej dystrybucji naszego podcastu czy powinniśmy wejść głębiej w ten temat? Oto moja opinia i jej uzasadnienie.

Apple Podcast (aka iTunes)

Wielki brat podcastingu – tak chyba można nazwać katalog podcastów od firmy Apple. Obecny podcasting zaczął się właściwie od firmy Apple i aplikacji iTunes, w której można było dowiedzieć się o istnieniu podcastów jak i wyszukać jakiś tytuł dla siebie.

Apple przez lata traktował podcasterów po macoszemu. Po części można to zrozumieć, ponieważ rynek nie był wielki… a może nie był wielki, bo nie doczekał się właściwej promocji ze strony Apple (?). Dopiero wejście Spotify poruszyło giganta z Cupertino i ten zaczął tworzyć rzeczy przydatne dla podcasterów jak chociażby panel statystyk.

Jeśli chcesz zgłosić swój podcast do Apple Podcast kliknij w link poniżej, zaloguj się na swoje Apple ID, kliknij “Submit” i wykonuj kolejne kroki.

https://podcastsconnect.apple.com/

Spotify

Spotify wyrasta (a może już wyrosło) na nowego lidera jeśli chodzi o statystyki. Z tego co słyszę od innych podcasterów, obecnie, większość słuchaczy pochodzi właśnie z tej platformy.

Dzięki Spotify podcasty wyszły na szerokie wody i co do tego nie ma wątpliwości. To co jest warte zauważenia, to fakt że nowi słuchacze nie mają przyzwyczajeń takich jak “starzy”. Do tej pory podcasting opierał się na subskrypcji i silnym związaniu słuchaczu z nadawcą. W przypadku Spotify nie mamy na chwilę obecną dynamicznych playlist tworzonych z nowych, nieodsłuchanych odcinków śledzonych podcastów.

Zobaczymy co przyniesie przyszłość natomiast pewne jest, że tak jak warto być obecnym w Apple Podcast, tak samo musimy być obecni w Spotify. Aby zgłosić tam swój podcast należy wejść pod poniższy link.

https://podcasters.spotify.com/

Google Podcast

Podcasty Google’a to trzecie miejsce gdzie powinniśmy być. W tym przypadku sytuacja jest jednak o tyle prosta, że nie musimy nic robić. Przecież Google (podobnie jak Facebook ;)) wie o nas wszystko, więc prędzej lub później (zdecydowanie prędzej) nas znajdzie.

Roboty Google’a chodzą po internecie i przeszukują wszystkie strony. W związku z tym możemy pomóc w odnalezieniu naszego podcastu. Wystarczy że na naszym blogu będziemy mieli link do RSSa podcastowego. Posiadanie widocznego linku do RSSa może również być przydatne w subskrybowaniu naszego podcastu gdy nie jest on jeszcze dostępny na Spotify i Apple Podcast.

Jedyne co możemy zrobić na chwilę obecną to sprawdzić (dzięki poniższemu linkowi) czy nasz podcast jest już widziany przez Google.

https://search.google.com/devtools/podcast/preview

Dlaczego nie wrzucamy podcastów na inne platformy?

Chcemy czy nie chcemy nasz podcast będzie pojawiał się w różnych agregatorach podcastów. Nie mamy na to wpływu. W internecie linkowanie jest dobrowolne, a nawet wręcz pożądane 😉

Patrząc na sprawę krytycznie sytuacja wygląda następująco. Wszelkie serwisy poza wyżej wymienionymi nie dadzą nam wielu nowych słuchaczy (o ile jakichkolwiek). Z drugiej strony serwisy skupiające podcasty dość dobrze się pozycjonują w Google.

Dzięki powyższemu osoby zainteresowane naszym podcastem zamiast trafić na naszą stronę trafią gdzieś indziej. Tracimy przez to szansę na pokazanie słuchaczowi pełnego doświadczenia naszego podcastu, a więc pokazania naszej strony z notatkami. Przede wszystkim jednak chodzi o odwiedziny na naszym blogu co wiąże się z wieloma aspektami. Jednym z nich jest chociażby zaproponowanie tej osoby zapisu na naszą listę emailową.

Podobną sytuację mamy w przypadku wrzucania swojego podcastu na YouTube ale to już temat na inny wpis 😉 aczkolwiek kwestie te zostały poruszone w jednym z bonusów w moim kursie w Szkole Podcastu w trakcie rozmowy z Michałem Szafrańskim. Tym samym zapraszam do zapisania się na tamtejszą listę subskrypcyjną. Dzięki niej co 7 lub 14 dni dostaniesz wartościowe informacje odnośnie podcastingu!

Podobne artykuły…

Jaki mikrofon użyć do…

Jaki mikrofon użyć do…

Dwa tygodnie temu opowiadałem o sprzęcie do podcastowania. W dzisiejszym wpisie chcę pokazać ci jak różne mikrofony spisują się w różnych zastosowaniach oraz w jaki sposób te mikrofony montować by osiągnąć najlepszy efekt.

Jak szybko poprawić dźwięk we vlogu lub podcaście?

Jak szybko poprawić dźwięk we vlogu lub podcaście?

Czas to pieniądz, a ostatnimi czasy chcemy robić tak wiele rzeczy, że czas nam się mocno kurczy. Sytuacja ta powoduje, że wiele nie chcemy spędzać zbyt dużej ilości czasu na dopieszczaniu poszczególnych elementów naszych produkcji video lub podcastów. Są jednak sposoby na szybką poprawę dźwięku.

Jaki potrzebuje sprzęt do nagrywania podcastu?

Jaki potrzebuje sprzęt do nagrywania podcastu?

Jakie urządzenia potrzebujesz, by nagrywać podcast? Co po kolei kupować gdy zbierasz sprzęt? Co warto kupić na początku, a z czym można zaczekać? No i najważniejsze: na co zwracać uwagę dobierając poszczególne elementy twojego podcastowego zestawu?

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ciekawostki i nowości

Dołącz do mojej grupy podcasterów. Wpisz swój email, odbierz dokument o 5 ciekawostkach związanych z podcastingiem i otrzymuj co piątek najświeższe informacje i ciekawostki odnośnie produkcji audio i video.

Zgoda na przetwarzanie danych

Zapis się udał. Do usłyszenia! :)