Jaki mikrofon użyć do…

Dwa tygodnie temu opowiadałem o sprzęcie do podcastowania. W dzisiejszym wpisie chcę pokazać ci jak różne mikrofony spisują się w różnych zastosowaniach oraz w jaki sposób te mikrofony montować by osiągnąć najlepszy efekt.

Mikrofon nagłowny

Mikrofon zakładany na lekkiej konstrukcji zaczepianej o uszy tak by przed ustami zalokalizować nam malutki mikrofonik. Sprzęt używany np. przez konferansjerów.

Szukałem takiego mikrofonu przez długi czas, ponieważ chciałem go używać do podcastowania. Dzięki takiej konstrukcji miałbym pewność, że mikrofon zawsze znajduje się w równej odległości od ust mojego gościa oraz, że przypadkowo nie będzie go trącał czy ściskał ze stresu.

Niestety zainwestowałem w mikrofon za 200-kilkadziesiąt złotych i inwestycja się nie zwróciła. Mimo długich poszukiwań nie znalazłem odpowiedniego mikrofonu, a polecane modele zaczynają się od okolic 2000 pln za sztukę. Dlatego też w temacie tych mikrofonów mogę napisać tylko – nie kupować jeśli nie masz odpowiednich pieniędzy.

Mikrofon krawatowy

Lubiany przez wiele osób do zastosowań typu “gadająca głowa”. Gorzej sprawdza się w przypadku wywiadów ponieważ najczęściej jego charakterystyka powoduje, że zbiera dźwięk ze wszystkich stron. Z uwagi na ten fakt podczas przeprowadzania wywiadu na naszym mikrofonie mamy głośne nagranie naszego gościa. W trakcie montażu takie dźwięki się nakładają i powodują spore echo.

Plusem tego mikrofonu jest jego rozmiar. Mały mikrofon łatwo można schować gdzieś w kadrze. Oczywiście mikrofon powinien znajdować się w miarę blisko naszych ust. Krawatówki mają dołączane klipsy, które pozwalają na łatwe przypięcie mikrofonu do ubrania. Tam też najczęściej one lądują.

Przyczepiając tego typu mikrofon warto zwrócić uwagę, by nie rzucał się on w oczy. Można go ukryć gdzieś na barku i przykryć włosami (zrób testy czy czasem pocierające włosy nie powodują hałasów w nagranym audio). Najczęstszym sposobym schowania takiego mikrofonu jest poprowadzenie kabla pod ubraniem i przyklejenie mikrofonu na wysokości piersi do ubrania od jego wewnętrznej strony. Można to zrobić grubą taśmą klejącą, która po oderwaniu nie uszkodzi nam ubrania 😉 Przyklejając mikrofon nie przykryjmy taśmą samego mikrofonu 😀

Najłatwiej przypiąć taki mikrofon do koszulki. Klips naturalnie łapie koszulę z boku przy guzikach, a kabel chowamy pod koszulą i prowadzimy do urządzenia, które nagrywa dźwięk.

Mikrofon “do podcastów”

Mój wybór do większości moich produkcji 🙂

Mimo, że charakterystyka tych mikrofonów jest taka aby eliminować wszystkie dźwięki, które są nieco dalej od mikrofonu, to wciąż tego typu mikrofony sprawdzają mi się najlepiej w różnych sytuacjach.

Jeśli nagrywam video typu gadająca głowa to nie przeszkadza mi że mikrofon widać w kadrze. Dzięki bliższemu ustawieniu mikrofonu mam dobre audio aczkolwiek nawet jeśli bym go nieco oddalił, to dźwięk nadal będzie dobry.

Sytuacja ma się inaczej jeśli widać by było całą moją sylwetkę. Wtedy taki mikrofon byłby widoczny z całym statywem. W takim przypadku pewnie zdecydował bym się już na mikrofon krawatowy.

Podobnie w sytuacji gdy nagrywamy idącą osobę. Wtedy też lepiej użyć krawatówki lub mikrofonu kierunkowego (o którym za chwilę) ale wtedy potrzebujemy jeszcze osobę z tyczką (“kijkiem” z mikrofonowem na jego końcu), która ową tyczkę będzie trzymała i poruszała się z nią razem z osobą idącą.

Mikrofon kierunkowy (“shotgun”)

Mikrofon, który jest dość czuły i zbiera dźwięk z wąskiego tunelu przed sobą. Dzięki temu możemy oddalić go nieco od osoby mówiącej, a nadal będziemy mieć nagranie z wyraźnym wokalem.

Niestety tego typu mikrofon zupełnie nie sprawdził mi się w moich zastosowaniach. Nie nagrywam w pomieszczeniach przystosowanych pod względem akustycznym i mikrofon kierunkowy (Rode NTG-2) zawsze łapał dużo więcej echa niż mikrofon dynamiczny, którego używam do podcastowania.

Na filmie na górze tego wpisu możesz zobaczyć porównanie dźwięku zebranego przez kilka wspominanych tutaj mikrofonów.

Podobne artykuły…

2 Comments

  1. joe

    fajny materiał, dzięki. A ten podcastowy to jaki?

    • Marcin Hinz

      Samson Q2u albo Shure SM58 używałem tu.