10 wniosków po 1000 odcinków Podcastów

Prowadzę podcast o sportach wytrzymałościowych w kontekście życia i kariery zawodowej. Zawodowo zajmuje się produkcją i edycją materiałów video (klipy reklamowe, konferencje, kursy online) oraz audio (podcasty, audiobooki). Dodatkowo uczę o tym czym zajmuje się na co dzień.

Opublikowano: 04.03.2020

Gdy zsumowałem kilka lat pracy jako edytor audio okazało się, że już pod koniec roku 2019 mój licznik złożonych podcastów przekroczył 1000. Dodatkowo, przed moje oczy trafił ciekawy artykuł będący zbiorem doświadczeń osoby, która nagrała i wypuściła 600 odcinków własnych audycji.

Niektóre z poniższych punktów mogą okazać się dla Ciebie mało ważne lub z drugiej strony, oczywiste. Jeśli jednak traktujesz podcasting poważnie (co nie zabiera ci możliwości do żartowania podczas nagrania 😉 ) to warto byś zastanowił się nad każdym z punktów. Jedziemy!

1. Krótkie! wprowadzenie

Nie ma niczego złego w informowaniu słuchaczy na początku odcinka o czym ten odcinek będzie. Jak dla mnie to nawet fajna praktyka. Natomiast często w podcastach słyszy się już na początku ostatnie wieści z życia prowadzącego. Jako słuchacz, który odpala daną audycję po raz pierwszy w życiu, chcę od razu dostać mięcho. W ciągu tych kilku minut, zdążę się zawieźć i szansa na złowienie mnie jako słuchacza zostanie stracona.

Sam proponuje schemat, w którym na początku podcastu mamy stałe intro, a po nim od razu przechodzę do rozmowy z gościem. Na początku rozmowy witam gościa i mówię, że będę chciał z nim porozmawiać na tematy X, Y, Z i czy on się na to zgadza. Po takiej wymianie zdań przechodzimy do rozmowy.

2. Nie mów monotonnie

W aspekcie zmiany tonu i tempa mówienia polecam obejrzeć wypowiedź prof. Bralczyka. Absolutnie genialny monolog, który w humorystyczny sposób pokazuje jak różnie możemy opowiadać używając tylko swojego głosu.

3. Używaj faktów i cytatów

Poruszając kolejny temat w rozmowie fajnie jest zacząć odczytując archiwalną wypowiedź naszego gościa. Z jednej strony widać nasze przygotowanie, z drugiej strony nasz gość ma szansę się zastanowić czy nadal się zgadza ze swoją wypowiedzią, a z trzeciej strony czasami może to zabrzmieć zabawnie no i pokazuje, że się przygotowaliśmy.

Z drugiej strony warto posługiwać się faktami. Twarde liczby i ich późniejsze omawianie powoduje, że rozmowa jest konkretna i rzeczowa. Łatwo też zbudować kolejne pytania i całą rozmowę gdy zaczniemy np. od jakiejś danej statystycznej.

4. Wyślij zagadnienia swojemu gościowi przed rozmową

Dobrze jest gdy nasz rozmówca będzie wiedział o czym chcemy rozmawiać. W przypadku tego punktu czuję się winny. Prawie nigdy tego nie robiłem, a coraz bardziej widzę w tym wartość.

Przestrzegam jednak z wysyłaniem listy konkretnych pytań, ponieważ podczas rozmowy gdy będziemy chcieli nieco zboczyć z linii pytań i dopytać o jakiś szczegół, nasz rozmówca może zostać wybity z toru.

Dlatego to do czego namawiam to spisanie kilku punktów/tematów, które będziemy chcieli poruszyć w trakcie rozmowy. Dodatkowo zastrzegłbym, by nasz rozmówca nie czuł się zobligowany do starannego trzymania tych punktów, ponieważ równie dobrze możemy wychodzić poza ramy tej tematyki.

5. Zadawaj “trudne” pytania

Trudnymi pytaniami nazywam tematy, o które nie zapytałbyś na początku rozmowy (a jak byś zapytał, to byś nie dostał odpowiedzi). Z biegiem czasu w trakcie nagrania budujemy zaufanie u naszego rozmówcy. Gdy ta “chemia” zostanie zbudowana mamy szansę na zadanie właśnie takiego “trudnego” pytania.

6. Nagrywaj wywiady na żywo

Spotkanie oko w oko z naszym gościem daje wiele: lepsza dynamika rozmowy, większe zaufanie do rozmówcy, lepsza jakość dźwięku, możliwość nagrania video. To co jest wartością dodaną, to spotkanie się na żywo z ciekawymi osobami i nawiązanie z nimi faktycznego kontaktu. Osoby poznane na żywo lepiej nas zapamiętują.

7. Nie edytuj podcastu zbyt mocno

Podcast nie jest audiobookiem nagrywanym w studio. Jest to dość luźna forma rozmowy (lub ewentualnie monologu), której jedną z wartości jest naturalny tok dyskutujących osób. Oczywiście jeśli faktycznie coś pójdzie nie tak i w trakcie rozmowy zadzwoni telefon lub ktoś się mocno zatnie i rozpocznie odpowiedź na pytanie od nowa, to takie coś możemy wyciąć.

Natomiast uważał bym na zbytne czyszczenie wokalów. Będzie ono brzmiało nienaturalnie. Niektórzy mówią, że tak jest bardziej profesjonalnie i jest w tym minimalna doza racji natomiast w profesjonalizm bez naturalności ludzie nie uwierzą.

8. Czy rozmówca zna prawne aspekty tworzenia podcastu?

Nie podpisuje umów z moimi gośćmi. Liczę na dobre zrozumienie aczkolwiek wiadomo, że umowy podpisuje się na chwile gdy coś się popsuje 😉 Warto jednak by twój gość wiedział jakie są “reguły gry”, tzn. że nagrywasz rozmowę i umieszczasz ją na danych stronach oraz promujesz w dany sposób.

Podczas tłumaczenia warto wspomnieć, że podcast jest dostępny tylko na twojej stronie ale fajnie by było jeśli rozmówca opublikował by link do tego nagrania w swoich mediach. Piszę to dlatego, że bywają rzadkie sytuacje gdy gość podcastu uważa, że jest współwłaścicielem nagrania ponieważ w nim wystąpił.

W Szkole Podcastu znajduje się cały moduł poświęcony zagadnieniom prawnym związanym z podcastingiem.

9. Nie mów o bonusie na końcu odcinka

Bonusy są ok. To nasz sposób na zbieranie adresów email do naszych kochanych słuchaczy 🙂 Natomiast jest jedno zagrożenie z mówieniem, że “na końcu tego odcinka czeka na Ciebie bonus”. Mówimy tak, ponieważ chcemy, by słuchacz został z nami do samego końca.

Wystawiamy tym samym cierpliwość ludzką na test. Ciekawość jest duża, więc słuchacz może przewinąć sobie odcinek podcastu na koniec, poszukać bonusu i w wielu przypadkach już nie wrócić do słuchania odcinka.

Dlatego warto mówić o tym, że podcast będzie znajdował się w “dalszej części audycji” natomiast nie używać słowa “na samym końcu”. Szkoda, by przygotowana przez nas treść nie trafiła do uszu słuchacza.

10. Udostępniaj (mądrze) efekty swojej pracy

Udostępniaj link do swojego podcastu na wszelkie znane sposoby ALE testuj co się sprawdza. W moim przypadku sprawdza się Facebook i Linkedin natomiast Twitter nie działa zupełnie.

Zachęcam do korzystania z UTMów (narzędzie Google do budowania linków) i tworzenia osobnych linków do np. każdej z grup na Facebooku. W ten sposób, testując przez kilka tygodni kilka grup na FB możemy sprawdzić z których miejsc mamy największy ruch na naszej stronie.

Jeśli któreś z grup wybijają się w negatywny sposób (mało odwiedzin), to porzuć udostępnianie linków do twojego podcastu w tych miejscach na rzecz innych. Być może one przyniosą ci więcej korzyści.

Podobne artykuły…

Jak najłatwiej nagrać audio do podcastu (instrukcja dla nietechnicznego gościa)

Jak najłatwiej nagrać audio do podcastu (instrukcja dla nietechnicznego gościa)

Dość często dostaje materiały audio do montowania, w których jedna ze ścieżek jest bardzo słabej jakości. To standard gdy nagrywamy wywiad przez internet. Rozwiązaniem tego problemu jest poproszenie naszego gościa o nagranie własnego wokalu lokalnie, tj. przez niego samego. I tutaj zaczynają się często problemy, bo dana osoba nie wie jak to zrobić. Dlatego też nagrałem tę instrukcję.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ciekawostki i nowości

Dołącz do mojej grupy podcasterów. Wpisz swój email, odbierz dokument o 5 ciekawostkach związanych z podcastingiem i otrzymuj co piątek najświeższe informacje i ciekawostki odnośnie produkcji audio i video.

Zgoda na przetwarzanie danych

Zapis się udał. Do usłyszenia! :)