5 rzeczy do przygotowania gdy chcesz podcastować

Prowadzę podcast o sportach wytrzymałościowych w kontekście życia i kariery zawodowej. Zawodowo zajmuje się produkcją i edycją materiałów video (klipy reklamowe, konferencje, kursy online) oraz audio (podcasty, audiobooki). Dodatkowo uczę o tym czym zajmuje się na co dzień.

Opublikowano: 05.02.2020

Istnieje kilka podstawowych rzeczy które warto/należy mieć zrobione lub przemyślane jeśli zamierzamy podcastować. O co konkretnie chodzi?

1. Feed / RSS podcastu

Mowa tutaj o pliku tekstowym (o rozszerzeniu .xml). Aby zgłosić nasz podcast do katalogów podcatowych jak Apple Podcast czy Spotify potrzebujemy link do naszego podcastowego RSSa.

Cały podcasting działa za pomocą właśnie takich plików. Tekst nie zajmuje wiele miejsca, więc wszelkie katalog podcastów łatwo mogą co chwila sprawdzać czy nie pojawił się czasem nowy odcinek naszego podcastu.

Za generowanie tego pliku może być odpowiedzialny np. nasz hosting plików mp3 (Spreaker, Libsyn itp) lub WordPress z wtyczką, np. Blubrry Powerpress. Warto przemyśleć co będzie w naszym przypadku odpowiadało za generowanie tego pliku. Można też oddać władzę nas swoim podcastem i używać serwisu Anchor.fm, który załatwi za nas wszelkie techniczne zagadnienia.

2. Odcinki podcastu 🙂

Jeśli chcesz startować z podcastowaniem warto mieć przygotowanych parę odcinków podcastu. Dzięki temu poznasz proces, nabierzesz doświadczenia i będziesz mógł sprawniej działać gdy wypuścisz pierwsze odcinki i będziesz chciał utrzymać zaplanowaną cykliczność wydawania kolejnych odcinków.

Pliki wrzucamy na serwer, który da nam bezpośredni url do pliku mp3 (a nie np. do automatycznie generowanego odtwarzacza mp3).

3. Okładka podcastu

Wymagania co do okładki to rozmiar 3000 x 3000 pikseli i przestrzeń barwna RGB (a nie, np. CMYK).

4. Opis podcastu

Przyda się podczas zgłaszania podcastu do katalogów z podcastami. Tworząc opis, przemyślisz dla kogo i o czym dokładnie chcesz nadawać. Brzmi banalnie ale niektórzy bardzo chcą podcastować, a nie mają dokładnie sprecyzowanej grupy odbiorców. idealnego słuchacza czy tematyki. “Szerzej” wcale nie znaczy “lepiej”.

5. Opis odcinka

Bogaty opis odcinka jest przydatny dla odbiorcy. Ze strony nadawcy może to wydawać się stratą czasu ale absolutnym minimum jest kilka zdań informujących o czym jest dany odcinek oraz zebrane linki odsyłające do materiałów, stron, osób itp o których wspominasz w odcinku.

Podobne artykuły…

Jak najłatwiej nagrać audio do podcastu (instrukcja dla nietechnicznego gościa)

Jak najłatwiej nagrać audio do podcastu (instrukcja dla nietechnicznego gościa)

Dość często dostaje materiały audio do montowania, w których jedna ze ścieżek jest bardzo słabej jakości. To standard gdy nagrywamy wywiad przez internet. Rozwiązaniem tego problemu jest poproszenie naszego gościa o nagranie własnego wokalu lokalnie, tj. przez niego samego. I tutaj zaczynają się często problemy, bo dana osoba nie wie jak to zrobić. Dlatego też nagrałem tę instrukcję.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ciekawostki i nowości

Dołącz do mojej grupy podcasterów. Wpisz swój email, odbierz dokument o 5 ciekawostkach związanych z podcastingiem i otrzymuj co piątek najświeższe informacje i ciekawostki odnośnie produkcji audio i video.

Zgoda na przetwarzanie danych

Zapis się udał. Do usłyszenia! :)