Jak dobrze dystrybuować podcast na Spotify?

Prowadzę podcast o sportach wytrzymałościowych w kontekście życia i kariery zawodowej. Zawodowo zajmuje się produkcją i edycją materiałów video (klipy reklamowe, konferencje, kursy online) oraz audio (podcasty, audiobooki). Dodatkowo uczę o tym czym zajmuje się na co dzień.

Opublikowano: 16.10.2019

Spotify udostępniło możliwość tworzenia playlist z podcastami. Dzięki temu mamy kolejne narzędzie ułatwiające dotarcie z podcastami do nowych grup odbiorców.

We wrześniu 2019 roku Spotify udostępniło możliwość tworzenia playlist z podcastami. Na tę chwilę można je robić tylko na urządzeniach mobilnych.

Jak wykorzystać playlisty Spotify z podcastami?

Pierwszym pomysłem na wykorzystanie playlist jest oczywiście spięcie wielu podcastów o danej tematyce w jedną playlistę. Nie wiem natomiast czy to co działa w przypadku muzyki zadziała z podcastami. Szczególnie na naszym rynku, gdzie podcasty mają 30-90 minut, a playlista złożona z 20 epizodów to 10-30 godzin słuchania.

Jeśli powyższy przykład użyjemy dla epizodów o bieganiu, to taka playlista może przyda się w sklepie z butami biegowymi. Jeśli szukamy dla siebie nowej pary – a jak wiemy wybór, przymiarki, testy i rozmowy chwilę trwają – to mamy okazję przesłuchać może 5-10 minut jakiejś rozmowy. Jeśli w tym czasie usłyszymy w sklepie znajomy głos jakiegoś mistrza biegowego, to istnieje szansa na chwilę zaciekawienia.

Ciężko mi sobie wyobrazić inny pomysł na wykorzystanie playlisty która ma kilkadziesiąt godzin długości.

Czego szukamy w wyszukiwarce Spotify?

Używam Spotify codziennie. Jestem płatnym klientem. Często korzystam z wyszukiwarki i po ogłoszeniu informacji od Spotify zacząłem myśleć jakich rzeczy szukam w Spotify:
– tytuł piosenki
– nazwisko muzyka lub nazwa zespołu
– typ muzyki
– obecny humor/nastawienie
– hasła typu: dzieci, angielski, hiszpański

W aplikacji od dawien dawna widzimy przygotowane playlisty na dany humor czy z poszczególnymi typami muzyki. Spotify nauczyło nas, że można szukać takich fraz, a osoby tworzące playlisty też to czują.

Nie wiem jak Ty ale nawet jak szukam nazwy wykonawcy i wyświetla mi się playlista z top hitami, to wolę odpalić playlistę niż wchodzić na stronę danego wykonawcy w aplikacji. Wierzę, że ktoś nieznajomy kto tworzył taką playlistę wiedział co robi. Inwestycja w takie zachowanie nie jest duża, więc bez namysłu odpalam to co zostało przygotowane.

Jak dotrzeć z podcastami do nowej grupy odbiorców?

Po tych przemyśleniach od razu wpadł mi do głowy pomysł, że nazwę playlisty można użyć jako słowa kluczowe aby nas odnaleziono. Natomiast w samej playliście umieścić podcasty, które oczywiście odpowiadają temu co w nazwie playlisty się znajduje.

Ten tok rozumowania doprowadził mnie do pomysłu, że jeśli w wyszukiwarce ktoś szuka playlisty na “maraton” albo do “biegania” (akurat dla sportu jest najłatwiej znaleźć przykłady), to możemy wybrać kilka swoich epizodów odpowiadających o tym temacie i stworzyć z nich playlistę.

Innym pomysłem jest kwestia rozmów w podcaście z muzykami. Jeśli prowadzimy podcast o biznesie czy finansach i na przestrzeni lat nagraliśmy kilka rozmów, np. z Sokołem, to możemy zrobić playlistę “Wojtek Sokół Sosnowski – rozmowy o biznesie” i od razu wpadamy w bardzo często wyszukiwaną frazę w Polsce.

Podsumowanie

Jeśli masz inne pomysły na kreatywne (i zgodne z oczekiwaniami odbiorców!!! Nie róbmy nieporządku i nie spamujmy!) wykorzystanie playlist w Spotify do dotarcia do nowych odbiorców naszego podcastu – pisz w komentarzu do filmu na górze tego wpisu. Możesz również zasubskrybować mój kanał na YouTube.

Dzięki! 🙂

Podobne artykuły…

Jaki mikrofon użyć do…

Jaki mikrofon użyć do…

Dwa tygodnie temu opowiadałem o sprzęcie do podcastowania. W dzisiejszym wpisie chcę pokazać ci jak różne mikrofony spisują się w różnych zastosowaniach oraz w jaki sposób te mikrofony montować by osiągnąć najlepszy efekt.

Jak szybko poprawić dźwięk we vlogu lub podcaście?

Jak szybko poprawić dźwięk we vlogu lub podcaście?

Czas to pieniądz, a ostatnimi czasy chcemy robić tak wiele rzeczy, że czas nam się mocno kurczy. Sytuacja ta powoduje, że wiele nie chcemy spędzać zbyt dużej ilości czasu na dopieszczaniu poszczególnych elementów naszych produkcji video lub podcastów. Są jednak sposoby na szybką poprawę dźwięku.

Jaki potrzebuje sprzęt do nagrywania podcastu?

Jaki potrzebuje sprzęt do nagrywania podcastu?

Jakie urządzenia potrzebujesz, by nagrywać podcast? Co po kolei kupować gdy zbierasz sprzęt? Co warto kupić na początku, a z czym można zaczekać? No i najważniejsze: na co zwracać uwagę dobierając poszczególne elementy twojego podcastowego zestawu?

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ciekawostki i nowości

Dołącz do mojej grupy podcasterów. Wpisz swój email, odbierz dokument o 5 ciekawostkach związanych z podcastingiem i otrzymuj co piątek najświeższe informacje i ciekawostki odnośnie produkcji audio i video.

Zgoda na przetwarzanie danych

Zapis się udał. Do usłyszenia! :)