Spotify udostępniło możliwość tworzenia playlist z podcastami. Dzięki temu mamy kolejne narzędzie ułatwiające dotarcie z podcastami do nowych grup odbiorców.

We wrześniu 2019 roku Spotify udostępniło możliwość tworzenia playlist z podcastami. Na tę chwilę można je robić tylko na urządzeniach mobilnych.

Jak wykorzystać playlisty Spotify z podcastami?

Pierwszym pomysłem na wykorzystanie playlist jest oczywiście spięcie wielu podcastów o danej tematyce w jedną playlistę. Nie wiem natomiast czy to co działa w przypadku muzyki zadziała z podcastami. Szczególnie na naszym rynku, gdzie podcasty mają 30-90 minut, a playlista złożona z 20 epizodów to 10-30 godzin słuchania.

Jeśli powyższy przykład użyjemy dla epizodów o bieganiu, to taka playlista może przyda się w sklepie z butami biegowymi. Jeśli szukamy dla siebie nowej pary – a jak wiemy wybór, przymiarki, testy i rozmowy chwilę trwają – to mamy okazję przesłuchać może 5-10 minut jakiejś rozmowy. Jeśli w tym czasie usłyszymy w sklepie znajomy głos jakiegoś mistrza biegowego, to istnieje szansa na chwilę zaciekawienia.

Ciężko mi sobie wyobrazić inny pomysł na wykorzystanie playlisty która ma kilkadziesiąt godzin długości.

Czego szukamy w wyszukiwarce Spotify?

Używam Spotify codziennie. Jestem płatnym klientem. Często korzystam z wyszukiwarki i po ogłoszeniu informacji od Spotify zacząłem myśleć jakich rzeczy szukam w Spotify:
– tytuł piosenki
– nazwisko muzyka lub nazwa zespołu
– typ muzyki
– obecny humor/nastawienie
– hasła typu: dzieci, angielski, hiszpański

W aplikacji od dawien dawna widzimy przygotowane playlisty na dany humor czy z poszczególnymi typami muzyki. Spotify nauczyło nas, że można szukać takich fraz, a osoby tworzące playlisty też to czują.

Nie wiem jak Ty ale nawet jak szukam nazwy wykonawcy i wyświetla mi się playlista z top hitami, to wolę odpalić playlistę niż wchodzić na stronę danego wykonawcy w aplikacji. Wierzę, że ktoś nieznajomy kto tworzył taką playlistę wiedział co robi. Inwestycja w takie zachowanie nie jest duża, więc bez namysłu odpalam to co zostało przygotowane.

Jak dotrzeć z podcastami do nowej grupy odbiorców?

Po tych przemyśleniach od razu wpadł mi do głowy pomysł, że nazwę playlisty można użyć jako słowa kluczowe aby nas odnaleziono. Natomiast w samej playliście umieścić podcasty, które oczywiście odpowiadają temu co w nazwie playlisty się znajduje.

Ten tok rozumowania doprowadził mnie do pomysłu, że jeśli w wyszukiwarce ktoś szuka playlisty na “maraton” albo do “biegania” (akurat dla sportu jest najłatwiej znaleźć przykłady), to możemy wybrać kilka swoich epizodów odpowiadających o tym temacie i stworzyć z nich playlistę.

Innym pomysłem jest kwestia rozmów w podcaście z muzykami. Jeśli prowadzimy podcast o biznesie czy finansach i na przestrzeni lat nagraliśmy kilka rozmów, np. z Sokołem, to możemy zrobić playlistę “Wojtek Sokół Sosnowski – rozmowy o biznesie” i od razu wpadamy w bardzo często wyszukiwaną frazę w Polsce.

Podsumowanie

Jeśli masz inne pomysły na kreatywne (i zgodne z oczekiwaniami odbiorców!!! Nie róbmy nieporządku i nie spamujmy!) wykorzystanie playlist w Spotify do dotarcia do nowych odbiorców naszego podcastu – pisz w komentarzu do filmu na górze tego wpisu. Możesz również zasubskrybować mój kanał na YouTube.

Dzięki! 🙂